Stobaios, Anthologium, fragmenta 195-196; 197-198; 123-124; 115-116
Çeviren: Büşra KARABULUT
Geliş Tarihi: 22.09.2019 | Kabul Tarihi: 14.11.2019
Elektronik Yayın Tarihi: 25.12.2019
Telif Hakkı © Libri Kitap Tanıtımı, Eleştiri ve Çeviri Dergisi, 2018
Stobaios, Anthologium fragmenta 195-196; 197-198; 123-124; 115-116. Çev. B. Kara-bulut, Libri V (2019) 315-322.
Stobaios, Anthologium
Fragmenta 195-196; 197-198; 123-124; 115-116
Bilindiği üzere Pythagoras’ın kurduğu cemiyet yalnızca erkek düşünürlerle kalmamış kadın düşünürleri de öğretilerine dâhil etmiştir. Iamblikhos Pythagoras’ın hayatını anlattığı eserinde ‘en ünlü Pythagorasçı kadınlar’ başlığı altında 17 kadın ismi listeler[1]. Diogenes Laertios ise Pythagoras’ın anlattığı bir hikâyeden etkilenen bir grup adamın eşlerini Pythagoras’ın doktrinlerini öğrenmeleri için ona yolladıklarını, böylece bu kadınların da ‘Pythagorasçı kadınlar’ olarak anıldıklarını aktarmaktadır[2]. Pythagoras’ın felsefesinin gerektirdiği görevler kadınlar ve erkekler için eşit derecedeydi. Ancak kadın düşünürler cinsiyetlerine uygun olduğu düşünülen etik değerler üzerine yoğunlaşmışlardır. Kadınların yaşayış biçimlerini, giyim kuşamlarını, dini yükümlülüklerini ve tüm hayatlarını bir düzen içerisinde sürdürmeleri gerektiğine dair Pythagorasçı doktrinler günlük hayatta oldukça yaygınlaşmıştır. Nitekim Pythagorasçı felsefede oikonomikos başlığı altında anılan bu etik değerler oldukça önemli bir yere sahipti[3].
Yeni-Pythagorasçı kadınlar eserlerini Hellenistik Dönem’de kaleme almışlardır[4]. Bu kadınlar hakkında bilgileri ve onlardan arda kalan mektuplar ya da fragmanları Yeni-Pythagorasçı düşünür Iamblikhos, Yeni-Platoncu Porphyrios, Diogenes Laertios, Suida ve Stobaios gibi daha sonraki yazarların eserlerinde yer vermesi sonucu elde etmekteyiz. Yakın geçmişte ise H. Thesleff bu kadınların isimlerini, doğum yerlerini ve yaşadığı dönemleri derlemiştir[5].
Bu çalışmada ise MS V. yüzyılda yaşamış Stobaios’un Anthologium eserinde Oikonomikos başlığı altında derlediği kadın düşünürlerin mektuplarının bazılarına yer verilecektir.[6] Theano,[7] Myia[8] ve Melissa’nın ele aldığı mektuplar Pythagorasçı etik öğretiler ışığında ev idaresi konusunda öğütler sunmaktadır. Theano çocuk yetiştirilmesi ve ev yönetimi konusunda bir kadının kölelere karşı nasıl davranması gerektiğine değinmektedir. Myia bebek bakımında nelere dikkat edilmesi gerektiği dair öğütler sunmaktadır. Melissa’nın mektubu ise kadınların kozmetik ürünlerini ne derece kullanabileceğini anlatmaktadır.
[1] Iambl. vit. Pyth. 36,267.66.
[2] Diog. Laert. vit. phil. 8.41.
[3] Pythagorasçı etik anlayışının oikonomikos üzerine düşünceleri için bkz. Takmer 2016, 330-342.
[4] Metinlerin tarihlendirilmesi üzerine görüşler MÖ 4. yüzyıldan MS 2. yüzyıla kadar değişiklik göstermektedir. Bu tarihlendirmeler üzerine bkz. Zeller 1919; 92-115; Thesleff 1961, 30-41; buna karşılık bk. Burkert 1962. Ayrıca bk. Thesleff 1971, 72; Burkert 1972a; Burkert 1972b, 95; Fraser 1972, 493; Städele 1980, 352vd.; Waithe 1987; Kahn 2001, 74; ayrıca bk. Pomeroy 2013, 42vd.
[5] Thesleff 1961, 113-115.
[6] Stob. Anth. 195-196; 197-198; 123-124; 115-116. Bu çalışma Stobaios’un ilgili eserinde derlediği daha önce yayınlanmış çeviri metinlerinin devamı niteliği taşımaktadır, bk. Karabulut 2017.
[7] Pythagorasçı kadınlar arasında Theano isminde farklı dönemlerde yaşamış iki farklı kadın yer almaktadır. Antik kaynaklarda Pythagoras’ın eşi olarak geçen Theano (bkz. Diog. Laert. vit. phil. 8,42; Porp. vit. Pyth. 4; Suid. Theta 84. ayrıca Pi 3120.10) MÖ 6/5. yüzyılda yaşamıştır. Yeni-Pythagorasçı kabul edilen Theano’ya ise aşağıdaki ilgili mektuplar atfedilmiştir, bk. Thesleff 1961, 195- 98.
[8] Iambl. vit. Pyth. 36,267.66vd.; Myia antik kaynaklarda Pythagoras’ın kızı olarak anılmaktadır, bk. Porp. vit. Pyth. 4; Suid. Mu 1363.