Two New Epitaphs from Termessos
LIBRI VII (2021) 227-234
Geliş Tarihi: 07.09.2021 | Kabul Tarihi: 10.11.2021
DOI: 10.5281/zenodo.5808719 | Elektronik Yayın Tarihi: 28.11.2021
Abstract: In the article discussed here, two new epitaphs discovered in the necropolis area called E3 during the surveys conducted in Termessos are introduced in 2019. Both epitaphs are dated to the Roman Imperial Period, but according to the gens names used in the inscriptions, the first epitaph is dated from before the Constitutio Antoniniana (212 A.D.), while the second is dated after it. The first inscription includes an epitaph by a priest named Thoas for his son Hermaios. As it is known from the inscription, Thoas is the priest of the Supreme God Dionysus. From inscripions found earlier three priests of Dionysus are known from the city, but an inscription in which Dionysus is mentioned as the “Supreme God” is here documented for the first time. The worship of the god is mostly associated with the goddess Rome and the Emperor Cult in the city. In this article, three proposals are presented regarding the transcription of the letters ΠΡΟΙΜΩΝ related to the priest in this epitaph. The second epitaph concerns the tomb that Claudia Anna had built for herself and her family members. While the first epitaph does not include any statements of prohibition, punishment for burial and damnation, the other includes a statement of prohibition regarding “not burying someone else” and a penalty amount of 1500 denarii to be paid to Zeus Solymeus, the chief god of the city.
Keywords: Termessos, Epitaph, Dionysus, Zeus Solymeus, Pisidia
Öz: Burada ele alınan makalede Termessos kentinde gerçekleştirilen 2019 yılı yüzey araştırmaları sırasında E3 olarak adlandırılan nekropolis alanında tespit edilmiş iki yeni mezar yazıtı tanıtılmaktadır. Her iki yazıt da Roma İmparatorluk Dönemi’ne tarihlenir, fakat yazıtlarda kullanılan gens isimlerine göre ilk yazıt Constitutio Antoniniana’dan (MS 212) önceye tarihlenirken, ikinci yazıt sonrasına tarihlenir. İlk yazıt Thoas adındaki bir rahibin oğlu Hermaios için yaptırdığı mezar yazıtını içerir. Yazıttan öğrenildiği üzere Thoas Yüce Tanrı Dionysos’un rahibidir. Daha önce ele geçen yazıtlar aracılığıyla kantten üç Dionysos rahibi tanınmaktadır, fakat Dionysos’un “Yüce Tanrı” olarak ünlendiği bir yazıt ilk kez belgelenmektedir. Tanrının tapımı kentte daha çok tanrıça Roma ve İmparator Kültü’yle birlikte anılmaktadır. Makalede, söz konusu yazıtta geçen ve rahip ile ilişkilendirilen ΠΡΟΙΜΩΝ harflerinin deşifrasyonuna ilişkin üç öneri sunulmaktadır. İkinci yazıt, Claudia Anna’nın kendisi ve aile fertleri için yaptırdığı mezara ilişkindir. İlk yazıtta herhangi bir yasaklama, mezar cezası ve lanetleme ifadesi yer almazken, diğerinde “başka birinin gömülmemesi”ne ilişkin bir yasaklama ifadesi verilmiş ve ceza kasası olarak kentin baş tanrısı Zeus Solymeus’a ödenmesi gereken 1500 denarii tutarında bir ceza miktarı belirtilmiştir.
Anahtar sözcükler: Termessos, Mezar Yazıtı, Dionysos, Zeus Solymeus, Pisidia
Akçay A. & Gürel B. 2018, “Görülenin Ötesine Gitmek: Sayısal Görüntüleme Metodları Işığında Termessos’tan Sütunlu Bir Lahit Üzerine Yeni Değerlendirmeler”. Eds. M. Arslan & F. Baz, Arkeoloji, Tarih ve Epigrafi’nin Arasında: Prof. Dr. Vedat Çelgin’in 68. Doğum Günü Onuruna Makaleler. İstanbul, 1-18.
Corsten T. 2008, “Die Grabinschrift des Priesters Albasis in Myra”. Adalya 11, 99-107.
Çelgin A. V. 1990, Termessos Kenti Nekropol’leri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi. İstanbul.
Çelgin A. V. 1994, “Termessos ve Çevresinde Nekropol ve Epigrafya Araştırmaları: 1975-1991 Yılları Arasında Yapılan Calışmaların Toplu Sonuçlarına Kısa Bir Bakış”. Anadolu Araştırmaları 13, 153-177.
Çelgin A. V. 1997, Termessos Tarihi. İstanbul.
Çelgin A. V. 2001-2002, “Termessos Tanrıları ve Kent Alanından Artemis’in Yeni Epithet ve Kültlerini Belgeleyen Üç Yazıt (Bir Ön Değerlendirme)”. Adalya 5, 121-136.
Gignac F. T. 1976, A Grammar of the Greek Papyri of the Roman and Byzantine Periods I-II. Milano.
Heberdey R. 1929, Termessische Studien. Wien – Leipzig.
Heberdey R. 1934, “Termessos No. 2”. Pauly-Wissowas Realecyclopädie II/9. Stuttgart, 732-775.
Holleaux M. 1986, “Inscriptions D’Oenoanda”. BCH 10, 216-235.
İplikçioğlu B., A. V. Çelgin & G. Çelgin 2007, Epigraphische Forschungen in Termessos und seinem Territorium IV. Wien.
Kubinska J. 1968, Les monuments funéraires dans les inscriptions grecques de l’Asie Mineure. Warsaw.
le Bas P. & Waddington W. H. 1972, Inscriptions grecques et latines recueillies en Gréce et en Asie Mineure II: Textes en Minuscules et Explications. Hildesheim – New York.
Liddell H. G. & Scott R. 1940, A Greek and English Lexicon. Oxford.
Reitzenstein D. 2014, “Neue Inschriften aus Tlos: Kronoskult, Agonistik und Euergetismus”. Chiron 44, 551-612.
Robert J. & Robert L. 1983, Fouilles d’Amyzon en Carie I: Exploration, Histoire, Monnaies et Inscriptions. Paris.
Schuler Ch. 2010, “Priester πρὸ πόλεως‚ in Lykien: Eine neue Inschrift aus dem Territorium von Patara”. ZPE 173, 69-86.
Schürr D. 2012, “ʻFrühe Götter’ in Lykien”. Archiv für Religiongeschicte 13, 213-224.
Schweyer A.-V. 2002, Les Lyciens et la mort. Une Etude d’Histoire Sociale. Paris.
SEG Supplementum Epigraphicum Graecum.
Şahin S. 2010, “Parerga zum Stadiasmus Patarensis (3). Die Inschrift von Köybaşı in Zentrallykien”. Gephyra 7, 137-152.
TAM Tituli Asia Minoris. Vindobonae 1901 – 1989.
Zgusta L. 1964, Kleinasiatische Personennamen. Prague.
Tüner-Önen N. & Arslan M. 2021, “Two New Epitaphs from Termessos”. Libri VII, 227-234. DOI: 10.5281/zenodo.5808719
Kalıcı bağlantı adresi: http://www.libridergi.org/2021/lbr-0312
Nihal TÜNER ÖNEN
Assoc. Dr., Akdeniz University, Faculty of Letters, Department of Ancient Languages and Cultures, Antalya. nihaltuner@akdeniz.edu.tr
Murat ARSLAN
Prof. Dr., Akdeniz University, Faculty of Letters, Department of History, Antalya. marslan@akdeniz.edu.tr